Autorský
večer jsme mimořádně začali přípitkem. Červeného i bílého vína donesl Pepa víc
než dost, takže na oficielní začátek jsme si museli chvíli počkat.
Sešlo se nás
17 členů. Chyběl pouze Zdeněk Kopka,
který byl v Ostravě, v televizi NOE, kde natáčel pořad Klapka se Zdeňkem Kopkou. Jak probíhala cesta a hlavně natáčení napíše, takže se podrobnosti dozvíte
co nejdříve.
Po delším
přípitku začal Pepa Jíša se svoji přednáškou.
Vyprávěl o : úpravách hudební stopy ve střihovém programu na
začátku a konci filmu, při změně skladby v průběhu filmu a střihu obrazu
tak, aby předcházel začátku fráze nebo rytmickému důrazu ve zvuku.
Dále na přání
Táni Ledinské jsme probírali možnosti natáčení zvuků ptáků v přírodě za
použití externího nahrávače, který je předem vložen do blízkosti hnízda, nebo
použití vysoce směrového mikrofonu a také mikrofonu umístěného v ohnisku
paraboly, třeba od satelitního příjmu TV. Táně byly nakonec půjčeny profi CD se
zvuky ptáků z přírody. Pro případné zájemce je možnost si potřebné zvuky
okopírovat.
Probírali
jsme použití vhodných mikrofonů k nahrávání v různém prostředí.
Dynamické na
snímání zblízka v hlučném prostředí, kondenzátorové nebo častěji
elektretové ke snímání celku i z dálky, klopové na monolog. Napájení
elektretových mikrofonů u našeho použití. Přenos zvuku pomocí vysílačky a
přijímačky do kamery nebo použití externího nahrávače a synchronizaci zvuku
s reálným z kamery ve střižně.
Vše velmi
obecně, ke směrovým charakteristikám, fantomovému napájení u profi mikrofonů
jsme se již z časových důvodů nedostali.
Podívali jsme
se na dva filmy s preferencí zvuku proti obrazu.
Jeden
s ukázkou orchestru na Staroměstském náměstí s předem nahranou
hudební pětiminutovou skladbou ve studiu, na kterou byl ve střižně napasován
synchronní obraz z jedné kamery snímající obrazy z prostředí a
produkce orchestru po dobu dvou hodin tak, aby byl zvuk ve filmu souvislý a
film vypadal jako záznam jediné skladby v průběhu 5 minut..
Druhý film ze
záznamu koncertu sboru z Muzea hudby z pěti různých kamer s různým
nastavením formátu obrazu pomocí pohyblivých proměnných rámečků, ve kterých se
objevují synchronní záběry z různých úhlú.
Byl to velmi
poučný večer a myslím, že si na podobná témata, na podzim nějaký večer
připravíme.
|