Doslechli jsme se, že máte velmi
rád film a že snad také sám amatérsky natáčíte.
To jste na správné adrese. Začalo to všechno, když mi bylo asi pět let.
Tehdy jsem dostal laternu na kličku a několik dvoumetrových filmů, takových
šlinglí, které se promítaly pořád dokola. Tak jsem si je pouštěl a od té doby
mě to vlastně nepustilo. Sbírám filmy, hlavně grotesky s H. Loydem a Laurelem a
Hardym, protože těmto komikům vlastně vděčím za to, co dělám. Mám i nějaké
Disneyovy grotesky, celkem slušný filmový archív.
A kdy jste začal filmovat?
To mi bylo asi
šestnáct let, když tatínek někde vypůjčil kameru šestnáctku, přinesl filmy a
dovolil mi, abych si něco natočil. Točil jsem všechno, co mě nějakým způsobem
zajímalo, a pak to sestřihl. Vznikl z toho takový jakoby surrealistický film,
který však neměl hlavu ani patu. Ještě jej mám někde schovaný. Pak jsem si ale
řekl, že bych měl natočit také něco, co by mělo smysl. Udělali jsme s jedním
kamarádem takový cestopis. Jmenovalo se to "Napříč a nazpět". Měli
jsme tropické přilby a prodírali se džunglí - totiž našimi lesy. Tento film
jsem nejen režíroval a snímal, ale také jsem v něm hrál. Jako kameraman jsem
měl při tom určité potíže.
Později, když
jsem získal nějaké finanční prostředky - on je to koníček trochu drahý -
pořídil jsem si vlastní Pentaflex a potom ještě osmičku pro takové vyloženě
rodinné dokumenty. To abychom si je mohli pouštět, až budeme úplně a hodně
staří.
Šestnáctku jsem si vzal poprvé na delší zájezd do Sopot, kde jsme hráli. Tam
jsem začal točit velice složitý film. Neodhadl jsem však dobře své síly. Měl
jsem předem vypracovaný příběh, který jsem musel v průběhu filmován! změnit v
jiný, jednodušší, ale ani ten jsem nebyl schopen dokončit. Tak jsem si vlastně
v Sopotech pouze vyzkoušel kameru - trochu nákladným způsobem. Pak jsem točil
ještě jiné věci. Nejsou to bůhvíjak dobré filmy, spíš jsem si v nich různé věci
ověřoval.
Jaký druh filmů vás nejvíce zajímá?
Chtěl bych
točit trikový film. Už jsem se o něj dokonce pokoušel. Vznikl film částečně
kreslený, částečně papírkový a částečně hraný.
Máte nějaké dokumentární záznamy z
představení Sematoru?
To ne, to si
pořád pouze slibujeme. A tak utíká představení za představením a my nemáme
zachyceno skoro nic. Jen tu a tam, když u nás natáčí zpravodajský film něco pro
žurnál. To jsou ta předsevzetí. V archívu divadla máme ovšem dokumenty z našich
společných cest. Třeba barevný film ze zájezdu do Holandska.
Vy sám už jste byl ovšem také několikrát
objektem snímání.
Nejraději
vzpomínám na to, když jsme asi před třemi lety začali v Berlíně točit
profesionální film, který se měl jmenovat "Jonáš a tingl tangl".
Natočili jsme však pouze jednu sekvenci; nebyl dostatek finančních prostředků.
Režírovali ji Forman s Roháčem. Když jsme stáli v automatě na polívku -
kameraman Němeček s kamerou a stativem přes rameno - dohadovali jsme se, jak
točit dál. A než jsme polívku snědli, byly již dva tři záběry v kupě a šlo se
na to. Byl jsem oblečen v jonášovském kostýmu, měl přes sebe plášť a v aktovce
"žérarďák". Na místě jsem plášť sundal a nasadil si "žérarďák".
Šlitr udělal totéž s buřinkou a začali jsme hrát. Uprostřed Berlína. Tam
náhodou není zvykem, aby se lidé na ulici shlukovali, když se něco děje. Byla
to krásná práce - v amatérských podmínkách.
Cítíte se lépe před kamerou nebo za
kamerou?
Moje největší
přání je stát se jednou filmovým režisérem. Už jsem chtěl být ledasčím a myslel
si, že se mi to nikdy nemůže vyplnit. A najednou bum a bylo to tady. Možná, že
se mi poštěstí i tohleto.
Já po létech
dodávám - na konci šedesátých let režíroval Jiří svůj první celovečerní film
Nevěsta. Krátce po uvedení do kin byl zakázán; jeho autor a režisér se ocitl v
nelibosti vyšší moci.