U kamer rozlišení nezávisí jen na možnostech videoformátu, v němž pracují, ale ovlivňují ho i další faktory, počínaje objektivem, přes obrazový snímač až po obvody pro zpracování a záznam videosignálu. Ne každá videokamera proto bezezbytku zúročuje možnosti formátu, který využívá.
Jak fungují?
Kdybychom běžný standardní televizní obrázek přenášeli a zaznamenávali digitálně v o r i g i n á I n í podobě, pak by datový objem minutové nahrávky přesahoval 1,5 GB !
Například na obyčejné dévédéčko by se tak vešel jen tři minutový záznam ve standardním rozlišení. Proto musí digitální záznamové systémy objem dat nějakým způsobem zmenšovat, komprimovat.
Tato komprese se odehrává buď jen v rámci jednotlivých snímků, kdy se redukuje především informace o barvě, nebo i v rámci skupiny snímků, kdy se přenášejí a ukládají jen tzv, k I í č o v é sní m k y, např. každý desátý, a u zbylých osmi "mezísnímků" se registrují pouze jejich o b s a h o v é změny .
r o k v i d e o s y s t é m horizontální rozlišení (řádek)
Historické formáty - analogové, již se nevyrábí
1983 Beta do 250
1984 VHS, VHS-C, Video8 do 240
1984 S-VHS, S-VHS-C, VideoHi8 do 400
Stávající formáty - digitální
1995 miniDV do 500
1999 Digital8 do 500
2000 DVD do 500
2001 microMV do 420
2003 HDV do 1200
2006 AVCHD přes 1200
DV
Formát, vyvinutý pro záznam obrazu se standardním rozlišením, využívá první způsob komprese. Každý snímek je komprimován samostatně v pevném poměru 5: 1, výsledný konstantní datový tok činí 25 Mb/s . Nevelká snímková komprese zajišťuje jak kvalitní obraz s velmi dobrým rozlišením, který je i pří rychlých pohybech o strý, tak bezproblémový střih s přesností na snímek.
DVD
Na disky se zapisuje obraz se standardním rozlišením ve formátu MPEG 2 , který komprimuje jednotlivé snímky i jejich skupiny, čímž výrazně redukuje datový tok, a tím i nároky na kapacitu nosiče.
Velikost komprese, a tedy také datového toku, lze volit ve velkém rozpětí, konkrétně u DVD kamer od 9 do 3 Mb/s. Od toho se pak odvíjí rovněž kvalita obrazu; při vyšší kompresi mívá už horší drobnokresbu a méně ostře zachycuje rychlé děje. Nevýhodou je složitější střih, který je možný buď jen v místech klíčových snímků, tedy s přesností nejvýše na 0,5 s nebo se mezi snímky musí dopočítávat, což svedou jen vyspěIejší střižny.
HDV
Formát, vyvinutý pro záznam obrazu s vysokým rozlišením, se opírá o kompresní formát MPEG 2. Má dvě základní verze s pevným datovým tokem: HD 1 ( HDV 1) a HD 2 (HDV 2 ) .
HD1, jenž zaznamenává celé (neprokládané) snímky s rozlišením 1280x720 bodů, pracuje s datovým tokem 19,7 Mb/s, přičemž kIíčový je každý šestý snímek.
HD 2, který zapisuje prokIádané půlsnímky s rozlišením 1440 (1920) x 1080 bodů, využívá datový tok 25 Mb/s, k I í č o v ý je každý dvanáctý snímek.
AVCHD
Formát AVCHD ( audio video compressed high definition ), postavený na radikálním kompresním formátu MPEG 4 AVC I H 264, počítá s obrazem jak se standardním 576 řádky, tak se 720 řádky v neprokIádané či s 1080 řádky v prokIádané i neprokIádané verzi. Kamery ho zatím využívají jen pro záznam obrazu s vysokým rozlišením na klasické dévédéčko a na pevné disky. Datový tok, jenž ovlivňuje kvalitu záznamu, lze volit, a to maximálně do 18 Mb/s,
|